Page 73 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 73

4.3. Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği
                                         KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI TEBLİĞİ

                            Bilindiği üzere, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun
               Beşinci Kısmında "iç kontrol sistemi" düzenlenmiştir. Bu kısımda, iç kontrol sistemine ilişkin olarak; iç
               kontrolün  tanımı  ve  amacı,  kontrolün  yapısı  ve  işleyişi,  ön  mali  kontrol,  mali  hizmetler  birimi,
               muhasebe hizmeti ve muhasebe yetkilisinin yetki ve sorumlulukları, muhasebe yetkilisinin nitelikleri
               ve  atanması,  iç  denetim,  iç  denetçinin  görevleri,  iç denetçilerin  nitelikleri ve atanması,  iç  denetim
               koordinasyon kurulu, iç denetim koordinasyon kurulunun görevleri hususlarına yer verilmiştir.
                            5018  sayılı  Kanunun  55  inci  maddesinde  iç  kontrol,  "idarenin  amaçlarına,  belirlenmiş
               politikalara  ve  mevzuata  uygun  olarak  faaliyetlerin  etkili,  ekonomik  ve  verimli  bir  şekilde
               yürütülmesini,  varlık  ve  kaynakların  korunmasını,  muhasebe  kayıtlarının  doğru  ve  tam  olarak
               tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere
               idare  tarafından  oluşturulan  organizasyon,  yöntem  ve  süreçle  iç  denetimi  kapsayan  malî  ve  diğer
               kontroller bütünü" olarak tanımlanmıştır.
                            Kanunun 56 ncı maddesinde iç kontrolün amaçları;
                            •  Kamu  gelir,  gider,  varlık  ve  yükümlülüklerinin  etkili,  ekonomik  ve  verimli  bir  şekilde
               yönetilmesini,
                            • Kamu idarelerinin kanunlara ve diğer düzenlemelere uygun olarak faaliyet göstermesini,
                            • Her türlü malî karar ve işlemlerde usulsüzlük ve yolsuzluğun önlenmesini,
                            • Karar oluşturmak ve izlemek için düzenli, zamanında ve güvenilir rapor ve bilgi edinilmesini,
                            • Varlıkların kötüye kullanılması ve israfını önlemek ve kayıplara karşı korunmasını, sağlamak
               olarak belirlenmiştir.
                            Kanunun  57  nci  maddesinde  ise  kamu  idarelerinin  malî  yönetim  ve  kontrol  sistemlerinin
               harcama  birimleri,  muhasebe  ve  malî  hizmetler  ile  ön  malî  kontrol  ve  iç  denetimden  oluştuğu
               belirtilmiş, yeterli ve etkili bir kontrol sisteminin oluşturulabilmesi için;
                            • Mesleki değerlere ve dürüst yönetim anlayışına sahip olunması,
                            • Malî yetki ve sorumlulukların bilgili ve yeterli yöneticilerle personele verilmesi,
                            • Belirlenmiş standartlara uyulmasının sağlanması,
                            • Mevzuata aykırı faaliyetlerin önlenmesi,
                            • Kapsamlı bir yönetim anlayışı ile uygun bir çalışma ortamının ve saydamlığın sağlanması,
               bakımından  ilgili  idarelerin  üst  yöneticileri  ile  diğer  yöneticileri  tarafından  görev,  yetki  ve
               sorumluluklar göz önünde bulundurulmak suretiyle gerekli önlemlerin alınması öngörülmüştür.
                            Kanunun 11 inci maddesinde, üst yöneticilerin, mali yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin
               gözetilmesi, izlenmesi ve Kanunda belirtilen görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden sorumlu
               oldukları  ve  bu  sorumluluğun  gereklerini  harcama  yetkilileri,  mali  hizmetler  birimi ve  iç  denetçiler
               aracılığıyla yerine getirecekleri hükme bağlanmıştır.
                            Buna göre üst yöneticilere, iç kontrol sisteminin kurulması ve gözetilmesi, iç kontrol sisteminin
               bir gereği olarak yazılı prosedür ve talimatların oluşturulması gibi her türlü düzenlemelerin yapılması,
               harcama yetkililerine ise görev ve yetki alanları çerçevesinde, idari ve malî karar ve işlemlere ilişkin
               olarak iç kontrolün işleyişini sağlama sorumluluğu verilmiş bulunmaktadır.
                            Kanunun 60, 61, 63 ve 64 üncü maddelerinde, mali hizmetler birimleri, muhasebe yetkilileri ve
               iç  denetçilerin  iç  kontrol  alanındaki  görev  ve  sorumluluklarına  yer  verilmiştir.  Buna  göre;  mali
               hizmetler  birimleri,  idarenin  iç  kontrol  sisteminin  kurulması,  standartlarının  uygulanması  ve
               geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak ve ön mali kontrol faaliyetini yürütmekten, muhasebe
               yetkilileri,  ödeme  emri  belgesi  ve  eklerinin  kontrolünden,  muhasebe  işlemlerinin  belirlenmiş
               standartlara  ve  usulüne  uygun  olarak  kaydedilmesinden,  raporlanmasından,  muhafazasından  ve
               denetime  hazır  halde  bulundurulmasından,  iç  denetçiler  ise  idarelerin  iç  kontrol  sistemlerinin
               denetlenmesinden ve geliştirilmesi yönünde önerilerde bulunulmasından sorumludurlar.
                            Kanunun 55 inci maddesinin ikinci fıkrasında, "Görev ve yetkileri çerçevesinde, mali yönetim
               ve iç kontrol süreçlerine ilişkin standart ve yöntemler Maliye Bakanlığınca, iç denetime ilişkin standart
               ve yöntemler ise İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenir, geliştirilir ve uyumlaştırılır.



                                                                                                      65
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78