Page 69 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 69

Kontrol usulü
                               Madde 13– Harcama birimlerinde ve malî hizmetler biriminde yapılan kontrol sonucunda,
               malî karar ve işlemin uygun görülmesi halinde, dayanak belgenin üzerine “Kontrol edilmiş ve uygun
               görülmüştür” şerhi düşülür veya yazılı görüş düzenlenir.
               Malî  karar  ve  işlemin  uygun  görülmemesi  halinde  ise  nedenleri  açıkça  belirtilen  bir  görüş  yazısı
               yazılarak kontrole tâbi karar ve işlem belgeleri eklenmek suretiyle ilgili birimine gönderilir.
               Malî hizmetler birimince, Usul ve Esasların 17 ve 26 ncı maddeleri uyarınca yapılan kontrollerde yazılı
               görüş düzenlenmesi zorunludur. Bu yazıda, yapılan kontrol sonucunda malî karar ve işlemin uygun
               görülüp  görülmediği,  uygun  görülmemişse  nedenleri  açıkça  belirtilir.  Mevzuatına  uygun  olarak
               giderilebilecek  nitelikte  eksiklikleri  bulunan  malî  karar  ve  işlemlerde,  bu  eksiklikler  ve  nasıl
               düzeltilebileceği  hususları  belirtilmek  ve  bunların  düzeltilmesi  kaydıyla  işlemin  uygun  görüldüğü
               şeklinde yazılı görüş düzenlenebilir.
                               Kontrol yetkisi
                               Madde  14–  Malî  hizmetler  biriminde  ön  malî  kontrol  yetkisi  malî  hizmetler  birimi
               yöneticisine aittir. Kontrol sonucunda düzenlenen yazılı görüş ve kontrol şerhleri malî hizmetler birimi
               yöneticisi tarafından imzalanır. Malî hizmetler birimi yöneticisi, bu yetkisini sınırlarını açıkça belirtmek
               şartıyla  yazılı  olarak  yardımcısına  veya  birimin  iç  kontrol  alt  birim  yöneticisine  devredebilir.  Malî
               hizmetler birimi yöneticisinin harcama yetkilisi olması durumunda ön malî kontrol görevi, iç kontrol
               alt birim yöneticisi tarafından yürütülür.
                               Malî hizmetler biriminin ön malî kontrolüne tâbi malî karar ve işlemlerin kontrolü, birimin iç
               kontrol alt birimi tarafından yerine getirilir.
                               Harcama birimlerinde ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde ön malî kontrol görevi,
               ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlisi tarafından yerine getirilir.
                               Görevler ayrılığı ilkesi
                               Madde  15-  Harcama  yetkilisi  ile  muhasebe  yetkilisi  görevi  aynı  kişide  birleşemez.
               Malî hizmetler biriminde ön malî kontrol görevini yürütenler, onay belgesi ve ekleri ile şartname ve
               sözleşme  tasarılarının  hazırlanması,  malî  karar  ve  işlemlerin  belgelendirilmesi,  mal  ve  hizmetlerin
               teslim  alınması  gibi  malî  karar  ve  işlemlerin  hazırlanması  ve  uygulanması  aşamalarında
               görevlendirilemezler  ve  ihale  komisyonu  ile  muayene  ve  kabul  komisyonunda  başkan  ve  üye
               olamazlar.
                                                   DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
                            Malî Hizmetler Biriminin Ön Malî Kontrolüne Tâbi Malî Karar ve İşlemler
               Kanun tasarılarının malî yükünün hesaplanması
               Madde  16-  Gelirlerin  azalmasına  veya  giderlerin  artmasına  neden  olacak  ve  idareye  yükümlülük
               getirecek  kanun  tasarıları,  malî  yüklerinin  hesaplanmasını  sağlamak  üzere  malî  hizmetler  birimine
               gönderilir.  Kanun  tasarılarının  malî  yükleri en  az  üç  yıllık  bir  dönem  için  hesaplanarak,  orta  vadeli
               program  ve  orta  vadeli  malî  plan  çerçevesinde,  idarenin  stratejik  planı,  performans  programı  ve
               bütçesi üzerindeki etkileri açısından değerlendirilir. Sosyal güvenliğe yönelik kanun tasarılarında ise
               en az yirmi yıllık aktüeryal hesaplama yapılır.
               Taahhüt evrakı ve sözleşme tasarıları
                               Madde  17-  İdarelerin,  ihale  kanunlarına  tâbi  olsun  veya  olmasın,  harcamayı  gerektirecek
               taahhüt  evrakı  ve  sözleşme  tasarılarından  tutarı  mal  ve  hizmet  alımları  için  bir  milyon  Yeni  Türk
               Lirasını, yapım işleri için iki milyon Yeni Türk Lirasını aşanlar kontrole tâbidir. Bu tutarlara katma değer
               vergisi dahil değildir.
                               02/07/1992  tarihli  ve  3833  sayılı  Kanunun  1  inci  maddesi  kapsamında  olup,  Bakanlar
               Kurulunca onaylanan yıllık programlarda yer verilen projelere ilişkin işler, uluslararası anlaşmalar ve
               Bakanlar Kurulu kararı gereğince yurt dışına gönderilen Türk Silahlı Kuvvetleri Birliklerinin ihtiyacı için
               mahallinden temin edilen her türlü mal ve hizmete ait taahhüt evrakı ve sözleşme tasarıları ile 2942
               sayılı Kamulaştırma Kanunu kapsamında yapılan harcamalara ilişkin taahhüt evrakı tutarı ne olursa
               olsun kontrole tâbi değildir.
               Kontrole  tâbi  taahhüt  evrakı  ve  sözleşme  tasarıları,  bunlara  ilişkin  tüm  bilgi  ve  belgeleri  içerecek
               şekilde bir işlem dosyası olarak harcama yetkilisi tarafından malî hizmetler birimine gönderilir.



                                                                                                      61
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74