Page 67 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 67

İç kontrol standartları
               Madde  5-  İç  kontrol  standartları,  merkezi  uyumlaştırma  görevi  çerçevesinde  Bakanlık  tarafından
               belirlenir ve yayımlanır. İdareler, malî ve malî olmayan tüm işlemlerinde bu standartlara uymakla ve
               gereğini yerine getirmekle yükümlüdür.
               Kanuna ve iç kontrol standartlarına aykırı olmamak koşuluyla, idarelerce görev alanları çerçevesinde
               her türlü yöntem, süreç ve özellikli işlemlere ilişkin standartlar belirlenebilir.
               İç kontrolün temel ilkeleri
               Madde 6- İç kontrolün temel ilkeleri şunlardır:
               a) İç kontrol faaliyetleri idarenin yönetim sorumluluğu çerçevesinde yürütülür.
               b) İç kontrol faaliyet ve düzenlemelerinde öncelikle riskli alanlar dikkate alınır.
               c) İç kontrole ilişkin sorumluluk, işlem sürecinde yer alan bütün görevlileri kapsar.
               d) İç kontrol malî ve malî olmayan tüm işlemleri kapsar.
               e) İç kontrol sistemi yılda en az bir kez değerlendirilir ve alınması gereken önlemler belirlenir.
               f)  İç  kontrol  düzenleme  ve  uygulamalarında  mevzuata  uygunluk,  saydamlık,  hesap  verebilirlik  ve
               ekonomiklik, etkinlik, etkililik gibi iyi malî yönetim ilkeleri esas alınır.
               İç kontrolün unsurları ve genel koşulları
               Madde 7- İç kontrolün unsurları ve genel koşulları şunlardır:
               a) Kontrol ortamı: İdarenin yöneticileri ve çalışanlarının iç kontrole olumlu bir bakış sağlaması, etik
               değerlere ve dürüst bir yönetim anlayışına sahip olması esastır. Performans esaslı yönetim anlayışı
               çerçevesinde  görev,  yetki  ve  sorumlulukların  uzmanlığa  önem  verilerek  bilgili  ve  yeterli  kişilere
               verilmesi  ve  personelin  performansının  değerlendirilmesi  sağlanır.  İdarenin  organizasyon  yapısı  ile
               personelin görev, yetki ve sorumlulukları açık bir şekilde belirlenir.
               b) Risk değerlendirmesi: Risk değerlendirmesi, mevcut koşullarda meydana gelen değişiklikler dikkate
               alınarak gerçekleştirilen ve süreklilik arz eden bir faaliyettir. İdare, stratejik planında ve performans
               programında belirlenen amaç ve hedeflerine ulaşmak için iç ve dış nedenlerden kaynaklanan riskleri
               değerlendirir.
               c)  Kontrol  faaliyetleri:  Önleyici,  tespit  edici  ve  düzeltici  her  türlü  kontrol  faaliyeti  belirlenir  ve
               uygulanır.
               d) Bilgi ve iletişim: İdarenin ihtiyaç duyacağı her türlü bilgi uygun bir şekilde kaydedilir, tasnif edilir ve
               ilgililerin iç kontrol ile diğer sorumluluklarını yerine getirebilecekleri bir şekilde ve sürede iletilir.
               e) Gözetim: İç kontrol sistem ve faaliyetleri sürekli izlenir, gözden geçirilir ve değerlendirilir.
               İç kontrole ilişkin yetki ve sorumluluklar
               Madde 8- Üst yöneticiler, iç kontrol sisteminin kurulması ve gözetilmesinden, harcama yetkilileri ise
               görev  ve  yetki  alanları  çerçevesinde,  idari  ve  malî  karar  ve  işlemlere  ilişkin  olarak  iç  kontrolün
               işleyişinden sorumludur.
               İdarelerin  malî  hizmetler  birimi,  iç  kontrol  sisteminin  kurulması,  standartlarının  uygulanması  ve
               geliştirilmesi konularında çalışmalar yapar ve ön malî kontrol faaliyetini yürütür. Muhasebe yetkilileri,
               muhasebe kayıtlarının  usulüne  ve  standartlara  uygun,  saydam  ve  erişilebilir  şekilde  tutulmasından
               sorumludur.
               Üst  yöneticiler,  harcama  yetkilileri  ve  diğer  yöneticiler,  mesleki  değerlere  ve  dürüst  yönetim
               anlayışına sahip olunmasından, malî yetki ve sorumlulukların bilgili ve yeterli yöneticilerle personele
               verilmesinden,  belirlenmiş  standartlara  uyulmasının  sağlanmasından,  mevzuata  aykırı  faaliyetlerin
               önlenmesinden,  kapsamlı  bir  yönetim  anlayışıyla  uygun  bir  çalışma  ortamının  ve  saydamlığın
               sağlanmasından görev ve yetkileri çerçevesinde sorumludurlar.
               Üst  yöneticiler  ve  bütçe  ile  ödenek  tahsis  edilen  harcama  yetkilileri,  her  yıl,  iş  ve  işlemlerinin
               amaçlara,  iyi  malî  yönetim  ilkelerine,  kontrol  düzenlemelerine  ve  mevzuata  uygun  bir  şekilde
               gerçekleştirildiğini  içeren  iç  kontrol  güvence  beyanını  düzenler  ve  birim  faaliyet  raporları  ile  idare
               faaliyet raporlarına eklerler.
               İç kontrol düzenlemeleri ve iç kontrol sisteminin işleyişi, yöneticilerin görüşü, kişi ve/veya idarelerin
               talep ve şikâyetleri ile iç ve dış denetim sonucunda düzenlenen raporlar dikkate alınarak yılda en az
               bir kez değerlendirmeye tâbi tutulur ve gerekli önlemler alınır.




                                                                                                      59
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72