Page 68 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 68

Merkezi uyumlaştırma görevi
               Madde  9-  İç  kontrole  ilişkin  standart  ve  yöntemler  Bakanlık  tarafından  belirlenir,  geliştirilir  ve
               uyumlaştırılır. Bu çerçevede Bakanlık;
               a) İç kontrol standartlarını belirler ve bu standartlara uyulup uyulmadığını izler,
               b) Ön malî kontrole ilişkin standart ve yöntemler ile ön malî kontrole tâbi malî karar ve işlemleri ve
               bunların kontrol usul ve esaslarını belirler,
               c) İç kontrol alanında idareler arasında koordinasyonu sağlar ve idarelere rehberlik hizmeti verir,
               d) İç kontrol ve ön malî kontrole ilişkin genel ve özel nitelikli düzenlemelerde idarelerle işbirliği yapar,
               çalışma toplantıları düzenler,
               e) İç kontrol ve ön malî kontrol düzenleme ve uygulamaları hakkında idarelerden rapor ve bilgi alarak
               sistemlerin işleyişini izler,
               f) İdarelerin malî hizmetler birimlerinin çalışma usul ve esaslarını belirler,
               g) Ulusal ve uluslararası iyi uygulama örneklerini araştırır, bunların uygulanması yönünde çalışmalar
               yapar,
               h) İç kontrol ile malî yönetim ve kontrol sistemine ilişkin olarak eğitim programları hazırlar.
                                                     ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
                                                     Ön Malî Kontrol
               Ön malî kontrolün kapsamı
               Madde 10- Ön malî kontrol görevi, idarelerin yönetim sorumluluğu çerçevesinde, harcama birimleri
               ve malî hizmetler birimi tarafından yerine getirilir.
               Ön malî kontrol, harcama birimleri tarafından yapılan kontroller ile malî hizmetler birimi tarafından
               yapılan  kontrollerden  oluşur.  Malî  hizmetler  birimi  tarafından  yapılacak  ön  malî  kontrol,  Usul  ve
               Esaslarda belirtilen kontroller ile idarelerce yapılacak düzenlemeler çerçevesinde bu birim tarafından
               yapılması öngörülen kontrollerden meydana gelir.
               Gelir, gider, varlık ve yükümlülüklere ilişkin malî karar ve işlemler, harcama birimleri ve malî hizmetler
               birimi tarafından idarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı, ayrıntılı harcama veya
               finansman programları, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer malî mevzuat hükümlerine uygunluk
               yönlerinden  kontrol  edilir.  Malî  karar  ve  işlemler  harcama  birimleri  tarafından  kaynakların  etkili,
               ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması açısından da kontrol edilir.
                               Ön malî kontrolün niteliği
               Madde 11- Ön malî kontrol sonucunda uygun görüş verilip verilmemesi, danışma ve önleyici niteliği
               haiz olup, malî karar ve işlemlerin harcama yetkilisi tarafından uygulanmasında bağlayıcı değildir.
               Malî karar ve işlemlerin ön malî kontrole tâbi tutulması ve ön malî kontrol sonucunda uygun görüş
               verilmiş  olması,  harcama  yetkilileri  ve  gerçekleştirme  görevlilerinin  sorumluluğunu  ortadan
               kaldırmaz.
                              Ön malî kontrol süreci
                               Madde 12- Malî hizmetler biriminin ön malî kontrolüne tâbi malî karar ve işlemler, kontrol
               edilmek  üzere  malî  hizmetler  birimine  gönderilir.  Malî  hizmetler  birimince  kontrol  edilen  işlemler
               hakkında görüş yazısı düzenlenir ve ilgili birime gönderilir. Ön malî kontrol sonucunda yazılı görüş
               düzenlenmesi halinde bu yazılı görüşler ayrıntılı, açık ve gerekçeli olmak zorundadır. Malî hizmetler
               biriminin görüş yazısı ilgili işlem dosyasında saklanır ve bir örneği de ödeme emri belgesine eklenir.

               Harcama birimlerinde süreç kontrolü yapılır. Süreç kontrolünde, her bir işlem daha önceki işlemlerin
               kontrolünü  içerecek  şekilde  tasarlanır  ve  uygulanır.  Malî  işlemlerin  yürütülmesinde  görev  alanlar,
               yapacakları işlemden önceki işlemleri de kontrol ederler. Süreç kontrolünü sağlamak amacıyla malî
               işlemlerin süreç akış şeması hazırlanır ve üst yöneticinin onayı ile yürürlüğe konulur.
               Harcama  yetkilileri,  yardımcıları  veya  hiyerarşik  olarak  kendisine  en  yakın  üst  kademe  yöneticileri
               arasından  bir  veya  daha  fazla  sayıda  gerçekleştirme  görevlisini  ödeme  emri  belgesi  düzenlemekle
               görevlendirir. Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlileri, ödeme
               emri  belgesi  ve  eki  belgeler  üzerinde  ön  malî  kontrol  yaparlar.  Bu  gerçekleştirme  görevlileri
               tarafından  yapılan  kontrol  sonucunda,  ödeme  emri  belgesi  üzerine    “Kontrol  edilmiş  ve  uygun
               görülmüştür” şerhi düşülerek imzalanır.



                                                                                                      60
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73