Page 76 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 76

4.2. Yetki devirleri, üst yönetici tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde devredilen yetkinin
               sınırlarını gösterecek şekilde yazılı olarak belirlenmeli ve ilgililere bildirilmelidir.
                            4.3. Yetki devri, devredilen yetkinin önemi ile uyumlu olmalıdır.
                            4.4. Yetki devredilen personel görevin gerektirdiği bilgi, deneyim ve yeteneğe sahip olmalıdır.
                            4.5.  Yetki  devredilen  personel,  yetkinin  kullanımına  ilişkin  olarak  belli  dönemlerde  yetki
               devredene bilgi vermeli, yetki devreden ise bu bilgiyi aramalıdır.
                            2. RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTLARI
                            Risk  değerlendirme,  idarenin  hedeflerinin  gerçekleşmesini  engelleyecek  risklerin
               tanımlanması, analiz edilmesi ve gerekli önlemlerin belirlenmesi sürecidir.
                            Standart: 5. Planlama ve Programlama
                            İdareler,  faaliyetlerini,  amaç,  hedef  ve  göstergelerini  ve  bunları  gerçekleştirmek  için  ihtiyaç
               duydukları kaynakları içeren plan ve programlarını oluşturmalı ve duyurmalı, faaliyetlerinin plan ve
               programlara uygunluğunu sağlamalıdır.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            5.1.  İdareler,  misyon  ve  vizyonlarını  oluşturmak,  stratejik  amaçlar  ve  ölçülebilir  hedefler
               saptamak,  performanslarını  ölçmek,  izlemek  ve  değerlendirmek  amacıyla  katılımcı  yöntemlerle
               stratejik plan hazırlamalıdır.
                            5.2.  İdareler,  yürütecekleri  program,  faaliyet  ve  projeleri  ile  bunların  kaynak  ihtiyacını,
               performans hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlamalıdır.
                            5.3.  İdareler,  bütçelerini  stratejik  planlarına  ve  performans  programlarına  uygun  olarak
               hazırlamalıdır.
                            5.4.  Yöneticiler,  faaliyetlerin  ilgili  mevzuat,  stratejik  plan  ve  performans  programıyla
               belirlenen amaç ve hedeflere uygunluğunu sağlamalıdır.
                            5.5.  Yöneticiler,  görev  alanları  çerçevesinde  idarenin  hedeflerine  uygun  özel  hedefler
               belirlemeli ve personeline duyurmalıdır.
                            5.6. İdarenin ve birimlerinin hedefleri, spesifik, ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve süreli olmalıdır.
                            Standart: 6. Risklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi
                            İdareler,  sistemli  bir  şekilde  analizler  yaparak  amaç  ve  hedeflerinin  gerçekleşmesini
               engelleyebilecek iç ve dış riskleri tanımlayarak değerlendirmeli ve alınacak önlemleri belirlemelidir.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            6.1. İdareler, her yıl sistemli bir şekilde amaç ve hedeflerine yönelik riskleri belirlemelidir.
                            6.2. Risklerin gerçekleşme olasılığı ve muhtemel etkileri yılda en az bir kez analiz edilmelidir.
                            6.3. Risklere karşı alınacak önlemler belirlenerek eylem planları oluşturulmalıdır.
                            3. KONTROL FAALİYETLERİ STANDARTLARI
                            Kontrol  faaliyetleri,  idarenin  hedeflerinin  gerçekleştirilmesini  sağlamak ve  belirlenen  riskleri
               yönetmek amacıyla oluşturulan politika ve prosedürlerdir.
                            Standart: 7. Kontrol stratejileri ve yöntemleri
                            İdareler,  hedeflerine  ulaşmayı  amaçlayan  ve  riskleri  karşılamaya  uygun  kontrol  strateji  ve
               yöntemlerini belirlemeli ve uygulamalıdır.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            7.1.  Her  bir  faaliyet  ve  riskleri  için  uygun  kontrol  strateji  ve  yöntemleri  (düzenli  gözden
               geçirme, örnekleme yoluyla kontrol, karşılaştırma, onaylama, raporlama, koordinasyon, doğrulama,
               analiz etme, yetkilendirme, gözetim, inceleme, izleme v.b.) belirlenmeli ve uygulanmalıdır.
                            7.2.  Kontroller,  gerekli  hallerde,  işlem  öncesi  kontrol,  süreç  kontrolü  ve  işlem  sonrası
               kontrolleri de kapsamalıdır.
                            7.3.  Kontrol  faaliyetleri,  varlıkların  dönemsel  kontrolünü  ve  güvenliğinin  sağlanmasını
               kapsamalıdır.
                            7.4. Belirlenen kontrol yönteminin maliyeti beklenen faydayı aşmamalıdır.
                            Standart: 8. Prosedürlerin belirlenmesi ve belgelendirilmesi
                            İdareler,  faaliyetleri  ile  mali karar ve  işlemleri  için  gerekli yazılı  prosedürleri  ve  bu  alanlara
               ilişkin düzenlemeleri hazırlamalı, güncellemeli ve ilgili personelin erişimine sunmalıdır.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:



                                                                                                      68
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81