Page 77 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 77

8.1. İdareler, faaliyetleri ile mali karar ve işlemleri hakkında yazılı prosedürler belirlemelidir.
                            8.2.  Prosedürler  ve  ilgili  dokümanlar,  faaliyet  veya  mali  karar  ve  işlemin  başlaması,
               uygulanması ve sonuçlandırılması aşamalarını kapsamalıdır.
                            8.3.  Prosedürler  ve  ilgili  dokümanlar,  güncel,  kapsamlı,  mevzuata  uygun  ve  ilgili  personel
               tarafından anlaşılabilir ve ulaşılabilir olmalıdır.
                            Standart: 9. Görevler ayrılığı
                            Hata, eksiklik, yanlışlık, usulsüzlük ve yolsuzluk risklerini azaltmak için faaliyetler ile mali karar
               ve işlemlerin onaylanması, uygulanması, kaydedilmesi ve kontrol edilmesi görevleri personel arasında
               paylaştırılmalıdır.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            9.1.  Her  faaliyet  veya  mali  karar  ve  işlemin  onaylanması,  uygulanması,  kaydedilmesi  ve
               kontrolü görevleri farklı kişilere verilmelidir.
                            9.2.  Personel  sayısının  yetersizliği  nedeniyle  görevler  ayrılığı  ilkesinin  tam  olarak
               uygulanamadığı idarelerin yöneticileri risklerin farkında olmalı ve gerekli önlemleri almalıdır.
                            Standart: 10. Hiyerarşik kontroller
                            Yöneticiler, iş ve işlemlerin prosedürlere uygunluğunu sistemli bir şekilde kontrol etmelidir.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            10.1. Yöneticiler, prosedürlerin etkili ve sürekli bir şekilde uygulanması için gerekli kontrolleri
               yapmalıdır.
                            10.2. Yöneticiler, personelin iş ve işlemlerini izlemeli ve onaylamalı, hata ve usulsüzlüklerin
               giderilmesi için gerekli talimatları vermelidir.
                            Standart: 11. Faaliyetlerin sürekliliği
                            İdareler, faaliyetlerin sürekliliğini sağlamaya yönelik gerekli önlemleri almalıdır.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            11.1. Personel yetersizliği, geçici veya sürekli olarak görevden ayrılma, yeni bilgi sistemlerine
               geçiş,  yöntem  veya  mevzuat  değişiklikleri  ile  olağanüstü  durumlar  gibi  faaliyetlerin  sürekliliğini
               etkileyen nedenlere karşı gerekli önlemler alınmalıdır.
                            11.2. Gerekli hallerde usulüne uygun olarak vekil personel görevlendirilmelidir.
                            11.3.  Görevinden  ayrılan  personelin,  iş  veya  işlemlerinin  durumunu  ve  gerekli  belgeleri  de
               içeren  bir  rapor  hazırlaması  ve  bu  raporu  görevlendirilen  personele  vermesi  yönetici  tarafından
               sağlanmalıdır.
                            Standart: 12. Bilgi sistemleri kontrolleri
                            İdareler,  bilgi  sistemlerinin  sürekliliğini  ve  güvenilirliğini  sağlamak  için  gerekli  kontrol
               mekanizmaları geliştirmelidir.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            12.1.  Bilgi  sistemlerinin  sürekliliğini  ve  güvenilirliğini  sağlayacak  kontroller  yazılı  olarak
               belirlenmeli ve uygulanmalıdır.
                            12.2. Bilgi sistemine veri ve bilgi girişi ile bunlara erişim konusunda yetkilendirmeler yapılmalı,
               hata  ve  usulsüzlüklerin  önlenmesi,  tespit  edilmesi  ve  düzeltilmesini  sağlayacak  mekanizmalar
               oluşturulmalıdır.
                            12.3. İdareler bilişim yönetişimini sağlayacak mekanizmalar geliştirmelidir.
                            4. BİLGİ VE İLETİŞİM STANDARTLARI
                            Bilgi ve iletişim, gerekli bilginin ihtiyaç duyan kişi, personel ve yöneticiye belirli bir formatta ve
               ilgililerin  iç  kontrol  ve  diğer  sorumluluklarını  yerine  getirmelerine  imkan  verecek  bir  zaman  dilimi
               içinde iletilmesini sağlayacak bilgi, iletişim ve kayıt sistemini kapsar.
                            Standart: 13. Bilgi ve iletişim
                            İdareler,  birimlerinin  ve  çalışanlarının  performansının  izlenebilmesi,  karar  alma  süreçlerinin
               sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi ve hizmet sunumunda etkinlik ve memnuniyetin sağlanması amacıyla
               uygun bir bilgi ve iletişim sistemine sahip olmalıdır.
                            Bu standart için gerekli genel şartlar:
                            13.1. İdarelerde, yatay ve dikey iç iletişim ile dış iletişimi kapsayan etkili ve sürekli bir bilgi ve
               iletişim sistemi olmalıdır.



                                                                                                      69
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82