Page 82 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 82

4.5.  Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi
               KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANI REHBERİ
               Bu  Rehber,  iç  kontrol  sistemlerini  Kamu  İç  Kontrol  Standartları  ile  uyumlu  hale  getirmek    için
               yapılması  gereken  çalışmaların  belirlenmesi,  bu  çalışmalar  için  eylem  planı  oluşturulması,    gerekli
               prosedürler ve ilgili düzenlemelerin hazırlanması çalışmalarında kamu idarelerine  rehberlik yapmak
               amacıyla hazırlanmıştır.
               I. TEMEL İLKELER
               İç  kontrol  sistemlerinin  oluşturulması,  uygulanması,  izlenmesi  ve  geliştirilmesi  sırasında    aşağıdaki
               temel ilkelerin dikkate alınması uygun olacaktır.
               1.  5018  sayılı  Kanun  yönetim  sorumluluğunu  esas  almaktadır.  Bu  doğrultuda,    etkin  bir  iç  kontrol
               sistemi  kurmak  ve  işleyişini  sağlamak  sorumluluğu  kamu    idarelerinin  üst  yöneticileri  ile  diğer
               yöneticilerine aittir.
               2. İç kontrol genel anlamda yönetim kontrolü olup; sadece düzenlemelerden,  prosedürlerden, süreç
               akış şemalarından ve ön mali kontrolden  oluşmamaktadır. İç kontrolün, faaliyetlerin yürütülmesinde
               benimsenen bir  yönetim biçimi ve eylemler bütünü olarak ele alınması gerekmektedir.
               3. İç kontrol, idarede ayrı bir birim veya görev olmayıp, yönetim işleviyle birlikte  mevcut sistemlerin
               ayrılmaz bir parçası niteliğindedir.
               4.  İç  kontrolün  kapsamına  idarenin  bütün  birimlerindeki  mali  ve  mali  olmayan  her    türlü  faaliyet,
               karar ve işlem dâhildir.
               5.  İç  kontrol  sistemine  ilişkin  tüm  düzenlemeler,  yöneticiler  ve  personel    tarafından  sistemin
               kurgusunun  ve  işleyişinin  tam  ve  doğru  anlaşılmasını  sağlayacak  derecede  ayrıntılı  açıklamalar
               içermelidir.
               6.  İç  kontrol  sistemine  ilişkin  yöntem  ve  süreçlerin  belirlenmesinde,  risk  esaslı  bir    yaklaşımla,
               idarelerin  yasal ve  idari yapıları  ile  personel ve mali durumları  gibi  kendine  özgü  koşulları  dikkate
               alınmalıdır.
               II. YÖNTEM
               İç kontrol sistemine ilişkin çalışmaların yürütülmesinde takip edilecek yöntemin  belirlenmesi kamu
               idarelerinin inisiyatifinde olmakla birlikte, aşağıda yapılan açıklamalar doğrultusunda bir yaklaşımın
               benimsenmesi çalışmalarda etkinliğin sağlanmasına katkı sağlayacaktır.
               1.  İç  kontrol  sisteminin  oluşturulması,  uygulanması  ve  geliştirilmesi  çalışmalarının,  üst  yöneticinin
               liderliği  ve  gözetiminde,  strateji  geliştirme  biriminin  teknik  desteği  ve  koordinatörlüğünde  ve
               harcama birimlerinin katılımıyla yürütülmesi gerekmektedir.
               Gerek görülmesi halinde iç denetim biriminin danışmanlık desteğinden  yararlanılabilir.
               2.  İç  kontrol  sisteminin  oluşturulması,  uygulanması,  izlenmesi  ve  geliştirilmesi    sorumluluğu  esas
               olarak üst yöneticilere ait bulunmaktadır. Bu nedenle, iç kontrol sistemine yönelik çalışmaların üst
               yönetici  onayıyla  başlatılması,  üst  düzey  sahiplenmeyi,  yetkilendirmeyi  ve  izlemeyi  sağlamasının
               yanında,  üst  yöneticinin  olumlu  iradesini  göstermesi  açısından  büyük  önem  arz  etmektedir.  Bu
               çerçevede,  Kamu  İç  Kontrol  Standartlarına  Uyum  Eylem  Planı  hazırlık  çalışmalarının  üst  yönetici
               onayıyla başlatılması uygun olacaktır.
               3. Üst yönetici onayında veya onaya eklenecek dokümanda; çalışmanın amacı ve kapsamı, harcama
               birimleri, strateji geliştirme birimi ve oluşturulacak kurul ve  gruplar ile bu kurul ve gruplarda görev
               alacak  personelin  bu  çalışmadaki  görev  ve  sorumlulukları,  çalışmaların  üst  yönetici  tarafından
               periyodik  olarak  izlenmesine    ilişkin  yöntem  ve  gerek  duyulan  diğer  hususların  açıklanması
               çalışmalarda etkinliği  artıracaktır.
               4.  Söz  konusu  onayda  ayrıca,  bir  üst  yönetici  yardımcısı  veya  harcama  yetkilisinin    başkanlığında,
               harcama  yetkilileri  veya  görevlendirecekleri  yardımcılarından  oluşan    bir  İç  Kontrol  İzleme  ve
               Yönlendirme Kurulu ile harcama birimlerinden yönetici veya  hiyerarşik olarak harcama yetkilisine en
               yakın  düzeydeki  temsilcilerden  oluşan  bir    Kamu  İç  Kontrol  Standartlarına  Uyum  Eylem  Planı
               Hazırlama Grubunun  oluşturulması yerinde olacaktır. Kurul ve Grubun çalışmalarının koordinasyonu
               ile  sekretarya hizmetleri strateji geliştirme birimi tarafından yürütülecektir.
               5. Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Hazırlama Grubu tarafından öncelikle idaredeki
               mevcut durum ile 5018 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatta öngörülen iç kontrol sistemini tespit eden,



                                                                                                      74
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86