Page 18 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 18

a)Riski kabul etmek; üstlenmekte sakınca görmediği,
               kontrol uygulamadığı durumlardır.


               b)Kontrol  etmek;  kurum  risk  toleransını  aşan
               risklerin olasılığını veya etkisini azaltmak için yapılan
               kontrol faaliyetleridir.


               c)Riski   devretmek;   faaliyetin   başka   kuruma
               devredilmesi suretiyle riskten kurtulma yöntemidir.


               d)Riskten  kaçınmak;  risk  çok  büyükse,  kurumu  çok
               etkileyecekse  faaliyete  son  verilerek  riskten
               kurtulma yöntemidir.


               Doğal  risk  hiçbir  kontrol  uygulanmadan  önceki  risktir.
               Kurumların  risk  toleransı  (kabul  edebileceği,  önlem  almaya  gerek  görmeyeceği)  aşılıyorsa  kontrol
               uygulanarak  riskin  kabul  edilebilir  seviyeye  indirilmesi  istenir.  Hala  risk,  kurumun  kabul
               edebileceğinden  (risk  toleransı)  fazla  ise  yeni  kontroller  uygulanır.  Kalıntı  (bakiye)  risk  yönetim
               tarafından uygulanan kontrolden sonra kalan risktir.


               Risk yönetimi ile hizmetlerin kalitesi geliştirilir, kaynaklar etkin kullanıldığından idarenin performansı
               sürekli geliştirilir ve fırsatlar değerlendirilir.
               Riskleri  ölçmek  değerlendirmek  gerekir  çünkü  günümüz  yönetim  anlayışında  sürprizlere  yer
               verilmemekte, makul güvence sağlayan bir iç kontrol yapısının sürekliliği istenmektedir.

                      1.5.4.  İç Kontrolde Görev ve Sorumluluk

               5018  sayılı  Kanun  gereği  olarak  mali  yönetim  kontrol  süreçlerine  ilişkin  standartlar  ve  yöntemler
               Maliye  Bakanlığınca  belirlenir,  geliştirilir  ve  uyumlaştırılır.  Maliye  Bakanlığı  ayrıca,  sistemin
               koordinasyonunu  sağlar  ve  kamu  idarelerine  rehberlik  hizmeti  verir.  Maliye  Bakanlığı  sistemin
               uyumlaştırmasını  ve  koordinasyonu  sağlamakla  birlikte  asıl  görev  ve  sorumluluk  idarelere  aittir.  İç
               kontrol sistemini geliştirmede sorumluluk idarelerdedir.

               Maliye Bakanlığınca hazırlanan ‘Üst Yönetici Rehberinde sorumluluklar şu şekilde açıklanmıştır:


               Üst Yönetim
               Üst  yönetici,  bakanlıklarda  bakan  yardımcıları,  Milli  Savunma  Bakanlığında  Bakan,  diğer  kamu
               idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali, belediyelerde ise belediye başkanıdır.

               Üst yöneticiler, mesleki  değerlere  ve  dürüst  yönetim  anlayışına  sahip olunmasından,  mali  yetki  ve
               sorumlulukların  bilgili  ve  yeterli  yöneticilerle  personele  verilmesinden,  belirlenmiş  standartlara
               uyulmasının  sağlanmasından,  mevzuata  aykırı  faaliyetlerin  önlenmesinden,  kapsamlı  bir  yönetim
               anlayışıyla  uygun  bir  çalışma  ortamının  ve  saydamlığın  sağlanmasından  görev  ve  yetkileri
               çerçevesinde sorumludurlar.








                                                                                                      10
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23