Page 18 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 18
a)Riski kabul etmek; üstlenmekte sakınca görmediği,
kontrol uygulamadığı durumlardır.
b)Kontrol etmek; kurum risk toleransını aşan
risklerin olasılığını veya etkisini azaltmak için yapılan
kontrol faaliyetleridir.
c)Riski devretmek; faaliyetin başka kuruma
devredilmesi suretiyle riskten kurtulma yöntemidir.
d)Riskten kaçınmak; risk çok büyükse, kurumu çok
etkileyecekse faaliyete son verilerek riskten
kurtulma yöntemidir.
Doğal risk hiçbir kontrol uygulanmadan önceki risktir.
Kurumların risk toleransı (kabul edebileceği, önlem almaya gerek görmeyeceği) aşılıyorsa kontrol
uygulanarak riskin kabul edilebilir seviyeye indirilmesi istenir. Hala risk, kurumun kabul
edebileceğinden (risk toleransı) fazla ise yeni kontroller uygulanır. Kalıntı (bakiye) risk yönetim
tarafından uygulanan kontrolden sonra kalan risktir.
Risk yönetimi ile hizmetlerin kalitesi geliştirilir, kaynaklar etkin kullanıldığından idarenin performansı
sürekli geliştirilir ve fırsatlar değerlendirilir.
Riskleri ölçmek değerlendirmek gerekir çünkü günümüz yönetim anlayışında sürprizlere yer
verilmemekte, makul güvence sağlayan bir iç kontrol yapısının sürekliliği istenmektedir.
1.5.4. İç Kontrolde Görev ve Sorumluluk
5018 sayılı Kanun gereği olarak mali yönetim kontrol süreçlerine ilişkin standartlar ve yöntemler
Maliye Bakanlığınca belirlenir, geliştirilir ve uyumlaştırılır. Maliye Bakanlığı ayrıca, sistemin
koordinasyonunu sağlar ve kamu idarelerine rehberlik hizmeti verir. Maliye Bakanlığı sistemin
uyumlaştırmasını ve koordinasyonu sağlamakla birlikte asıl görev ve sorumluluk idarelere aittir. İç
kontrol sistemini geliştirmede sorumluluk idarelerdedir.
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ‘Üst Yönetici Rehberinde sorumluluklar şu şekilde açıklanmıştır:
Üst Yönetim
Üst yönetici, bakanlıklarda bakan yardımcıları, Milli Savunma Bakanlığında Bakan, diğer kamu
idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali, belediyelerde ise belediye başkanıdır.
Üst yöneticiler, mesleki değerlere ve dürüst yönetim anlayışına sahip olunmasından, mali yetki ve
sorumlulukların bilgili ve yeterli yöneticilerle personele verilmesinden, belirlenmiş standartlara
uyulmasının sağlanmasından, mevzuata aykırı faaliyetlerin önlenmesinden, kapsamlı bir yönetim
anlayışıyla uygun bir çalışma ortamının ve saydamlığın sağlanmasından görev ve yetkileri
çerçevesinde sorumludurlar.
10