Page 15 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 15

1.4.4.  Bilgi ve İletişim


               Bilgi  ve  iletişim,  gerekli  bilginin  ihtiyaç  duyan  kişi,  personel  ve  yöneticiye  belirli  bir  formatta  ve
               ilgililerin  iç  kontrol  ve  diğer  sorumluluklarını  yerine  getirmelerine  imkân  verecek  bir  zaman  dilimi
               içinde iletilmesini sağlayacak bilgi, iletişim ve kayıt sistemini kapsar.’ (Tebliğ)


               Kurumlar bilgilerle ve sistemi oluşturan parçalar arasındaki iletişimle yönetilir. Bilgiler doğru olmadığı
               takdirde yönetimin doğru kararlar alması mümkün değildir. Bilgilerin doğru, güvenilir, tam, kullanışlı
               ve anlaşılabilir olması ve zamanında kullanılabilmesi gerekir.

               İdarede  saydamlık  ve  hesap  verebilirliğin  sağlanması  için  amaç,  hedef,  gösterge  ve  faaliyetleri  ile
               sonuçları raporlanmalıdır.


               Yatay ve dikey iletişim etkin şekilde çalışmadığı takdirde idarenin çalışması yavaşlar. İletişim çağımızın
               en  önemli  kavramlarından  biri  haline  geldiğinden  iyi  yönetimin  de  ilkelerinden  biri  olarak
               sayılmaktadır.

                      1.4.5.  İzleme


               ‘İzleme,  iç  kontrol  sisteminin  kalitesini  değerlendirmek  üzere  yürütülen  tüm  izleme  faaliyetlerini
               kapsar.’(Tebliğ)


               Günümüzün tüm modern yönetim modellerinde izleme mevcuttur. Deming Döngüsünde olduğu gibi
               İç kontrol süreci bir döngüdür. (Planla, uygula, kontrol et, önlem al, Deming Döngüsü) Her zaman
               daha iyisi mümkün olduğu için iç kontrol çalışmaları da süreklidir. Davit T. Kearns’ın ‘Kalite bitiş çizgisi
               olmayan  bir  yarıştır’  sözünde  olduğu  gibi  idarenin  sürekli  kendisini  gözden  geçirmesi  iç  kontrol
               sisteminin kalitesini değerlendirmesi gerekmektedir.


               Yılda en az bir kere yapılması gereken genel değerlendirmenin yanında sürekli bir izleme de yapılarak
               iç  kontrolün  eksik  yönleri  bulunur.  Bu  değerlendirmenin  katılımla  yapılması  gerçekçi  bir
               değerlendirme yapılmasını sağladığı gibi çalışanlarda aidiyet duygusu oluşturur.


               Değerlendirmelerde yönetici görüşlerinden, talep ve şikâyetlerden ve iç ve dış denetim raporlarından
               yararlanılır.  İç  kontrolün  değerlendirilmesi  sonucunda  alınması  gereken  önlemler  belirlenir    ve  bir
               eylem planı hazırlanarak uygulanır.

               İç denetim izleme unsuru içinde sayılan yeni yönetim anlayışıdır.5018 sayılı Kanunun 63.Maddesine
               göre;  ‘  İç  denetim,  kamu  idaresinin  çalışmalarına  değer  katmak  ve  geliştirmek  için  kaynakların
               ekonomiklik,  etkililik  ve  verimlilik  esaslarına  göre  yönetilip  yönetilmediğini  değerlendirmek  ve
               rehberlik yapmak amacıyla yapılan bağımsız, nesnel güvence sağlama ve danışmanlık faaliyetidir. Bu
               faaliyetler,  idarelerin  yönetim  ve  kontrol  yapıları  ile  malî  işlemlerinin  risk  yönetimi,  yönetim  ve
               kontrol süreçlerinin etkinliğini değerlendirmek ve geliştirmek yönünde sistematik, sürekli ve disiplinli
               bir yaklaşımla ve genel kabul görmüş standartlara uygun olarak gerçekleştirilir.’


               Klasik denetimden farklı olarak, risk odaklı olarak çalışan iç denetim kurumdaki iç kontrol sisteminin
               etkinliğini  değerlendirir.  Kurum  tarafından  düşünülen  kontrollerin  tasarımsal  etkinliğini  ve
               operasyonel etkinliğini değerlendirerek iç kontrol sisteminin gelişmesi için önerilerde bulunur.






                                                                                                      7
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20