Page 15 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 15
1.4.4. Bilgi ve İletişim
Bilgi ve iletişim, gerekli bilginin ihtiyaç duyan kişi, personel ve yöneticiye belirli bir formatta ve
ilgililerin iç kontrol ve diğer sorumluluklarını yerine getirmelerine imkân verecek bir zaman dilimi
içinde iletilmesini sağlayacak bilgi, iletişim ve kayıt sistemini kapsar.’ (Tebliğ)
Kurumlar bilgilerle ve sistemi oluşturan parçalar arasındaki iletişimle yönetilir. Bilgiler doğru olmadığı
takdirde yönetimin doğru kararlar alması mümkün değildir. Bilgilerin doğru, güvenilir, tam, kullanışlı
ve anlaşılabilir olması ve zamanında kullanılabilmesi gerekir.
İdarede saydamlık ve hesap verebilirliğin sağlanması için amaç, hedef, gösterge ve faaliyetleri ile
sonuçları raporlanmalıdır.
Yatay ve dikey iletişim etkin şekilde çalışmadığı takdirde idarenin çalışması yavaşlar. İletişim çağımızın
en önemli kavramlarından biri haline geldiğinden iyi yönetimin de ilkelerinden biri olarak
sayılmaktadır.
1.4.5. İzleme
‘İzleme, iç kontrol sisteminin kalitesini değerlendirmek üzere yürütülen tüm izleme faaliyetlerini
kapsar.’(Tebliğ)
Günümüzün tüm modern yönetim modellerinde izleme mevcuttur. Deming Döngüsünde olduğu gibi
İç kontrol süreci bir döngüdür. (Planla, uygula, kontrol et, önlem al, Deming Döngüsü) Her zaman
daha iyisi mümkün olduğu için iç kontrol çalışmaları da süreklidir. Davit T. Kearns’ın ‘Kalite bitiş çizgisi
olmayan bir yarıştır’ sözünde olduğu gibi idarenin sürekli kendisini gözden geçirmesi iç kontrol
sisteminin kalitesini değerlendirmesi gerekmektedir.
Yılda en az bir kere yapılması gereken genel değerlendirmenin yanında sürekli bir izleme de yapılarak
iç kontrolün eksik yönleri bulunur. Bu değerlendirmenin katılımla yapılması gerçekçi bir
değerlendirme yapılmasını sağladığı gibi çalışanlarda aidiyet duygusu oluşturur.
Değerlendirmelerde yönetici görüşlerinden, talep ve şikâyetlerden ve iç ve dış denetim raporlarından
yararlanılır. İç kontrolün değerlendirilmesi sonucunda alınması gereken önlemler belirlenir ve bir
eylem planı hazırlanarak uygulanır.
İç denetim izleme unsuru içinde sayılan yeni yönetim anlayışıdır.5018 sayılı Kanunun 63.Maddesine
göre; ‘ İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların
ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirmek ve
rehberlik yapmak amacıyla yapılan bağımsız, nesnel güvence sağlama ve danışmanlık faaliyetidir. Bu
faaliyetler, idarelerin yönetim ve kontrol yapıları ile malî işlemlerinin risk yönetimi, yönetim ve
kontrol süreçlerinin etkinliğini değerlendirmek ve geliştirmek yönünde sistematik, sürekli ve disiplinli
bir yaklaşımla ve genel kabul görmüş standartlara uygun olarak gerçekleştirilir.’
Klasik denetimden farklı olarak, risk odaklı olarak çalışan iç denetim kurumdaki iç kontrol sisteminin
etkinliğini değerlendirir. Kurum tarafından düşünülen kontrollerin tasarımsal etkinliğini ve
operasyonel etkinliğini değerlendirerek iç kontrol sisteminin gelişmesi için önerilerde bulunur.
7