Page 12 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 12

Personel:  İç  kontrolü  yaşama  geçirilmesi,  işlemlerin  yürütülmesi,  gözden  geçirilmesi  ve  yanlış
               uygulamaların düzeltilmesi.


               5018 Sayılı Kanun’ nun 55. maddesinde, İç kontrol; “idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve
               mevzuata  uygun  olarak  faaliyetlerin  etkili,  ekonomik  ve  verimli  bir  şekilde  yürütülmesini,  varlık  ve
               kaynakların    korunmasını,  muhasebe  kayıtlarının  doğru  ve  tam  olarak  tutulmasını,  malî  bilgi  ve
               yönetim  bilgisinin  zamanında  ve  güvenilir  olarak  üretilmesini  sağlamak  üzere  idare  tarafından
               oluşturulan  organizasyon,  yöntem  ve  süreçle  iç  denetimi  kapsayan  malî  ve  diğer  kontroller
               bütünüdür” şeklinde tanımlanmıştır.

               1.2. Neden İç Kontrol?

               Yaşanan ekonomik krizler kurumlara bakışı, yönetimden beklenenleri değiştirmiştir. Eskiden bir kamu
               kurumundan sadece mevzuata uygun çalışması, yolsuzluk olmaması beklenirken, bugün için bunlar
               yetersiz  kalmaktadır.  Artık  idarelerden,  amaç  ve  hedeflerine  ulaşması  kısaca  iyi  performans
               beklenmektedir.  Sadece  mevzuata  uymak,  günümüzün  hesap
               verme sorumluluğu anlayışında yeterli olmadığından, kurumların
               amaç  ve  hedeflerini  iyi  belirlemesi  (stratejik  yönetim),  bu
               hedeflere  ulaşım  derecesinin  sürekli  izlenmesi,  gerektiğinde
               önlemler  alınması  (performans  yönetimi)  ve  risklerin  önceden
               belirlenip  gerekli  kontrollerin  uygulandığı  risk  yönetimi
               aranmaktadır. Tümüyle böyle bir yapıyı ise gelişmiş bir iç kontrol
               sistemi sağlayabilir.

               İç  kontrol  standartlarına  uyum  çalışmaları  ve  bu  kapsamda  hazırlanan  eylem  planları  sadece
               mevzuata uymak amacıyla bir zorunluluk olduğu için değil modern yönetimin bir gereği olduğu için,
               riskleri  azaltarak  amaçlara  ulaşmak  için  yapılmalıdır.    Mevzuatımızda  zorunluluk  olmasaydı  bile
               kurumsallaşma ve kurumsal yönetim için iç kontrol çalışmaları yapılmalıdır.

               1.3. İç Kontrol Tarihçesi

               Bugüne  yakın  anlamıyla  iç  kontrol  kavramı  1940’larda  kullanılmaya  başlanmıştır.  Bu  yıllar  aynı
               zamanda  büyük  şirketlerin  oluştuğu  yıllardır.  Kurumlar  büyüdükçe  yöneticilerin  ona  hâkim  olması
               zorlaşmış, amaçlara ulaştıracak bir sisteme ihtiyaç duyulmuştur. Küçük bir dükkânı yöneten kişinin
               dükkânına  hâkim  olması  daha  kolayken,  büyük  kuruluşların  her  sürecinin  ayrı  ayrı  yönetilmesi,
               izlenmesi gerekmektedir. Artık günümüzde özellikle hisse sahibi kişiler adına yönetilen şirketlerde ve
               vatandaş adına kamusal kaynaklarla yönetilen kurumlarda asıl sahiplerin (hisse sahibi ve vatandaş)
               istediği doğrultuda yönetilmesi, kurumsal yönetimin sağlanması önem kazanmıştır. Kurumsal yönetim
               için onu ayakta tutacak bir yapı olarak iç kontrol sistemine ihtiyaç vardır.

               İlk  yıllarda  bu  yapının  sürekliliği,  izlenmesi  ve  risk  odaklı  olması  tam  olarak  sistemli  hale
               getirilmemiştir.  A.B.D’  de  kurulan  bir  komite  (  Committee  of  Sponsoring  Organization)  tarafından
               oluşturulan COSO raporu sonrası oluşan model tüm dünyaya örnek olmuştur. Treadway Komisyonu
               olarak  bilinen  Sahte  Mali  Raporlama  Ulusal  Komisyonu,  1985  yılında  kurulmuştur.Başlangıçta
               komisyonunun  en  önemli  hedefi;  sahte  mali  raporların  nedenlerini  belirlemek  ve  meydana  gelme
               olasılığını  azaltmaktır.  Ancak,  daha  sonra  komisyonunun  himayesinde  iç  kontrol  literatürünün
               yeniden  gözden  geçirilmesi  için  bir  çalışma  grubu  oluşturulmuş  ve  sponsor  kurumların  iç  kontrol
               sisteminin kurulması ve etkinliğinin değerlendirilmesi için genel kabul görecek standartlar belirleyen
               bir projeyi üstlenmesi kararlaştırılmıştır. Bu çalışmalar sonucunda, 1992 yılında  da COSO tarafından iç
               kontrolün  tanımı,  iç  kontrol  sistemlerinin  değerlendirilmesi  ve  geliştirilmesine  yönelik  “İç
               Kontrol Çerçevesi” raporu yayımlamıştır.


                                                                                                      4
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17