Page 23 - Bolu Belediyesi İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı 2024-2025
P. 23

1.7. İç Kontrol Standartları ve Standartlara Uyum

               ‘Standartlar’  kavramı  bizde  ilk  önce  bir  duraklama,  aynı  kalma  gibi  algılar  oluştursa  da  aslında
               gelişmenin, kalitenin kavramlarıdır. Masaaki Imai’nin  “Standartların olmadığı yerde iyileşme olamaz.
               Standartlar daha iyi standartlarca geçilmek için vardırlar. Her standart, her spesifikasyon ve her ölçüm
               sürekli bir revizyonu ve iyileşmeyi davet eder.”  sözü bunu çok iyi açıklamaktadır.

               İç Kontrol Standartları iç kontrol bileşenlerine göre geliştirilmiştir ve iç kontrol kalitesini belirlemede
               kullanılan ölçütlerdir. Elbette iç kontrol standartları da sürekli aynı kalmayacaktır. Kalite zamanının en
               iyisi olduğundan iyi yönetim adına gelişmeler standartları da geliştirecektir.


               Bir  kurumdaki  iç  kontrol  sisteminin  yeterliliği  ancak  iç  kontrol  standartları  ile  kurumun  mevcut
               durumunun kıyaslanması şeklinde yapılan bir karşılaştırma sonra ortaya çıkar. Bu nedenle kurumların
               standartlara uyumunun belirli aralıklarla gözden geçirmesi (en az yılda bir) eksiklerini belirleyip eylem
               planı  yapması  gerekir.  Eylem  planları  yapılırken  ‘Kamu  İç
               Kontrol Standartları’ kullanılacak temel metinlerdir.


               Her  ülke  kendi  hukuku,  idari  sistemi,  yönetim  kültürü
               çerçevesinde  değişiklikler  yapsa  da  iç  kontrol  standartlarını
               ulusal  sistemine  aktarmış  kamu  iç  kontrol  standartları
               oluşturulmuştur. Ülkeler arasında bazı farklılıklar olsa da temel
               yapı aynıdır.

               Ülkemizde ‘Kamu İç Kontrol Standartları’ 26.12.2007 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe
               girmiştir. Daha sonra 04.02.2009 tarihli Kamu İç Kontrol Standartları Rehberi ile eylem planın nasıl
               yapılacağı belirlenmiştir. Eylem planları Kamu iç kontrol Standartları esas alınarak hazırlanır.

                COSO  modeli  esas  alınan  Tebliğ’de  18  standart  ve  79  genel  şart  belirlenmiştir.  Kontrol  ortamı
               standartları:
               Standart: 1. Etik Değerler ve Dürüstlük
               Standart: 2. Misyon, organizasyon yapısı ve görevler
               Standart: 3. Personelin yeterliliği ve performansı
               Standart: 4. Yetki Devri

               Risk değerlendirme standartları:

               Standart: 5. Planlama ve Programlama
               Standart: 6. Risklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi

               Kontrol faaliyeti standartları:

               Standart: 7. Kontrol stratejileri ve yöntemleri
               Standart: 8. Prosedürlerin belirlenmesi ve belgelendirilmesi
               Standart: 9. Görevler ayrılığı
               Standart: 10. Hiyerarşik kontroller
               Standart: 11. Faaliyetlerin sürekliliği
               Standart: 12. Bilgi sistemleri kontrolleri

               Bilgi ve iletişim Standartları:



                                                                                                      15
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28