Page 212 - Stratejik Plan (2011 - 2014)
P. 212
Paşa, ve Ferhat Paşalardır. Bolu Beyi ise önce Mehmed Bey,
sonra ise Çorum'dan nakledilen Behram Bey'dir. İlk belgenin
1580 tarihli olduğuna yukarıda temas edilmişti. Bu tarihte,
Bolu'yu ilgilendiren hadiseler arasında, burada ve kazalarında
bir çok hayır eserleri bırakmış olan, Osmanlı vezirlerinden
Şemsi Ahmed Paşa'nın ölümüdür. Onun vefatı ile Bolu'daki
Şemsi Paşalılar nüfuzu pek sarsılmamıştır. Akrabası ve
çocukları, bu ailenin eski ihtişamını, bazen zor kullanarak da
olsa devam ettirmişlerdir.
Bolu Beyi, Köroğlu meselesinin iyice belirmesi üzerine
merkezden ve Kütahya'dan yazılan buyrultularla, harekete
geçmiş sancak dahilinde onu takip etmeye mecbur kalmıştır.
Köroğlu ise Karadoğan köyündeki Türkmenlerden bölükler
meydana getirerek kendisine katılan Çakal Oğlunun yardımı ile
ona meydan okumaya cesaret göstermiştir. Bolu Bey'i ülke
çapında yayılma gösteren ateşli silahlarla Köroğlu'nun peşine
düşmüştür. Nitekim, destan kahramanı kılıç yerine tüfengin
alışına hiç memnun kalmamıştır. Köroğlu, kahramanlık ve
cesaret örneği olarak kılıç, ok ve kalkan gibi savaş aletlerini
kabul etmektedir.
Ateşli silahların en etkilisi olan tüfeğin Bolu'da kullanılışı,
yasak olmasına rağmen XVI. yy. dadır. Askerin elinde Yavuz
Sultan Selim devrinden beri bu tüfekler bulunuyordu. Sonra
reaya da temin yoluna gitmiştir. Nitekim 1560 senesine ait
olup, Bolu Beyine yazılan emr-i âlide, "levend taifesinden ve
reayadan ve gayrıden tüfenk kullanıp, dağlarda şikâr
etmemeleri" isteniyordu. İki ay sonrasına ait bir fermanda da,
öncekine nazaran daha da sertleştirilmiş ifade kullanılarak,
reayaya tüfenk taşıma izni verilmemesi isteniyordu. XVI. yy. da
Bolu'da yayılmaya başlayan tüfenk, Deli İbrahim devrinde alınan

